180 DERECE KURALI
Çekim esnasında obje ile kamera arasında varsayılan hayali kabul edilen açıdır.Çekilen nesnenin etrafında kamera en fazla 180 derece hareket edebilir bu kurala göre.Eğer bu kurala uyulmazsa buna aks atlaması denilir.Bu kural her zaman geçerli değildir,hareketli kamera sahnelerinde beklenemez.Uyulması şart olan olan kesin bir kural değil ama uyulmaması gözü rahatsız eder.Rezervuar Köpekleri filminin açılış sekansında Tarantino’nun ezip geçtiği bir kuraldır aynı zamanda.
ALT AÇI
Düşük bir açıda kamera kamera konuya çekim ile göz seviyesinin altında konumlandırılmış vurdu. Düşük bir açıdan çekim konu daha geniş görünmesini sağlar ve güç ve hâkimiyet hissi göstermektedir. Birçok siyasi adaylar kendilerini uzun boylu ve daha önemli görünmesi için biraz daha düşük bir açıdan çekilecek tercih.
Genelde korkutucu karakterleri veya ruh hallerini vurgulamak için kullanılır.
BAKIŞ AÇISI
Karekterin yüzünü yakından gördüğümüz tekniktir.Karekterin o sahnedeki duygusunu en yakın bu teknik anlatır ve seyirciye yansıtır.Seyircinin karekterle bir bütün olduğu bu çekim tekniğinde duyguyu yaşayan oyuncuylada bütünleşir seyircimiz, onun da gözünden anı yaşarız.
EĞİK AÇI
Bir şeylerin ters gittiğini anlatmanın en kolay yollarından biri eğik açılardır. Neredeyse tüm korku filmlerinde bolca bulunmasının sebebi de budur. Ancak tabii doğru kullanıldığı her yerde filme ayrı bir lezzet katar. Düz çizgiler, perspektif ve yön belirtmenin yanı sıra, her şeyin normal olduğunu ve nötr bir durumda olduğumuz izlenimini de verir. Eğik çizgiler ise bilinçaltına uyarı gönderir. Kavisli bir yol bir düz yoldan daha tehlikeli görünür. O nedenle eğik açılar, abartılmadan kullanıldığı takdirde çok etkilidir.
ALAN DERİNLİĞİ
Odaklanılan nesnenin kamera ile arasındaki bulunan çevreyle mesafesi.Geniş açılı lenslerle alan derinliği daha iyi sağlanır.
AMORS
Diyaloglu çekim tekniğidir. Kameranın oyuncunun arka omuz hizasından diğer oyuncuyu kadrajın büyük bölümüne alarak yapılan çekim tekniğidir.
DOLLY ZOOM İN-OUT
Film kamerasını taşıyan ve dolly adı verilen kaydırma arabası ileri veya geri çekilirken yani nesneden uzaklaşırken kameranın yakınlaşmasıdır.Dolly yakınlaşırken de kamera uzaklaşabilir.
Dolly zoom işleminde merkezdeki nesne sabit kalırken çevresindeki nesneler hızla değişen objektif açısının çarptırmasına uğrayarak özel görsel efektler oluştururlar.Ayrıca tedirgin edici bir görüntüsü vardır.Gerilim filmlerinde sıkca kullanılır.
Dolly zoom tekniğinin kullanıldığı en ünlü film Alfred Hitchcock’un 1958 tarihli Ölüm Korkusu (Vertigo)’dur.Bu tekniğe ‘Vertigo Efekt” veya ‘Hitchcock zoom’u da denir.
HİTCHCOCK EFFECT ÇEKİM TEKNİĞİ
Film kamerasını taşıyan ve dolly adı verilen kaydırma arabası ileri veya geri çekilirken yani nesneden uzaklaşırken kameranın yakınlaşmasıdır.Dolly yakınlaşırken de kamera uzaklaşabilir.
Dolly zoom işleminde merkezdeki nesne sabit kalırken çevresindeki nesneler hızla değişen objektif açısının çarptırmasına uğrayarak özel görsel efektler oluştururlar.Ayrıca tedirgin edici bir görüntüsü vardır.Gerilim filmlerinde sıkca kullanılır.
Dolly zoom tekniğinin kullanıldığı en ünlü film Alfred Hitchcock’un 1958 tarihli Ölüm Korkusu (Vertigo)’dur.Bu tekniğe ‘Vertigo Efekt” veya ‘Hitchcock zoom’u da denir.
PAN
Kameranın sağdan sola,soldan sağa yatay düzlemde hareket ettirilmesidir.Pan yaparken birbiri ile ilişkili iki unsur hakkında izleyiciye bilgi vermek ve pan yaparken görüntü içerisindeki nesneleri birbiriyle ilişkilendirmek istenebilir.Bu sebeble pan için başlangıç ve bitiş karesi önemlidir.Pan yapıldığı sürece takip edilen nesne net olmalıdır.Takip nesnesini arka plandan ayırmak için pan anında netlik ayrıca önemlidir.Pan’ı hızlı yapmak gözü yorar yavaşca yapmak gereklidir ve de geniş açıyla pan takip nesnesinin kaçmasına da engel olur.
TİLT
Kameranın dikey eksende yukarıdan -aşağıya, yukarıya doğru yaptığı hareketlere tilt hareket denir. Kamera gövdesinin yükselip alçalarak yaptığı hareketten farklı çekim düzlemin değişmemesidir. Yukarıdan aşağıya yapılan tilt harekete tilt up denir. Örneğin bir insan vücudunu yukarıdan aşağıya doğru tarafımızda oluşan hareket tilt down olacaktır.
Genel görüntüsü herkes tarafından bilinen veya daha önceki planlarda gösterilen objelerin detayları hakkında bilgi vermek amacıyla, çerçeve formatına uymayan çok yüksek ve büyük objelerin çekimde, mesela bir kadının kapıyı açmasıyla kafasının görünmesi sonra kapıyı çalan kişi gözüyle aşağıya doğru bir bakış (göz süzüşü) gerçekleştirmek veya normal olmayan bir davranışın sürprizini seyirciye göstermek (kadının çıplak oluşu gibi ) amacıyla özel efektler veya karmaşa gibi bir çok amaç ile tilt hareketi yapılır.
ZOOM
Çekilmek istenen konuya veya objeye yakından görmek yani Zoom girilmek istenirse çekim esnasından önce mutlaka o mesafeye zoom yapılıp netlik ayarlanmalıdır.Geniş açıda kayda başlanır ve zoom yapılır.Zoom yaparken hızlı yapılması gözü yorar.Gerekli zoom’u yaptıktan sonra hemen zoomdan çıkmakta seyirciyi tedirgin eder,sahnenin özümsenmesi gereklidir zoom’da kısa sürede olsa kalmak önemlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder